
Źródło: Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego - Notowania rolnicze
Fundusz promocji produktów rolno-spożywczych
W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych zostały utworzone fundusze promocji.
Fundusze promocji reguluje ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno–spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 43, z późn. zm.), według, której utworzono 10 odrębnych funduszy promocji:
1) Fundusz Promocji Mleka;
2) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
3) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
4) Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
5) Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
6) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
7) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
8) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
9) Fundusz Promocji Ryb;
10) Fundusz Promocji Roślin Oleistych ( utworzony z dniem 1 sierpnia 2019)
Do wpłat na Fundusz Promocji Mleka są obowiązane podmioty skupujące w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka przetworów mlecznych, w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego.
Wpłaty na fundusze promocji, o których mowa w pkt 2-9, są naliczane, w wysokości 0,1 % wartości netto, od następujących rzeczy ruchomych, będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: świnie żywe, bydło i cielęta żywe, konie żywe, owce żywe, zboża, owoce i warzywa, drób żywy oraz ryby – zwanych dalej „towarami”.
Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na:
2) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego są obowiązani:
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń,
- przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.2), zwanej dalej „ustawą o VAT”, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych świń;
3) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego są obowiązani:
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju bydła lub cieląt,
- przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych zwierząt;
4) Fundusz Promocji Mięsa Końskiego są obowiązani:
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju koni,
- przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych koni;
5) Fundusz Promocji Mięsa Owczego są obowiązani:
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju jagniąt lub owiec,
- przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych zwierząt;
6) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych zobowiązani są przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa zbóż (pszenica, żyto, jęczmień, kukurydza, owies oraz gryka), bez względu na ich przeznaczenie (cele konsumpcyjne czy cele paszowe).
7) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw są obowiązani przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy: skupują owoce lub warzywa od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, w celu ich przetworzenia lub odprzedaży oraz wytwarzają owoce i warzywa;
8) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego są obowiązani:
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju drobiu
- przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywego drobiu;
9) Fundusz Promocji Ryb są obowiązani przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy:
- skupują ryby od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, w celu ich przetworzenia lub odprzedaży,
- prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub morskich,
- prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
Od 1 sierpnia 2019 r. rozpoczął funkcjonowanie Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Jest to nowy, dziesiąty fundusz powstały w ramach ustawy z dnia 22 maja 2009 r., o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2160 z późn. zm).
10) Fundusz Promocji Roślin Oleistych wspiera m. in. działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach roślin oleistych, przetworów nasion oleistych a także produktów pszczelich, działania mające na celu promocję spożycia tych produktów, udział w wystawach i targach związanych z ich produkcją lub przetwórstwem, badania rynkowe dotyczące spożycia oraz badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, do naliczania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych zobowiązany jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych (rzepak, rzepik, soja, len i konopie). Wpłaty na fundusz promocji są naliczane w wysokości 0,2% wartości netto od roślin oleistych będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podmioty, o których mowa w art. 3 powyższej ustawy, są zobowiązane do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ww. fundusze. Podmioty te składają Dyrektorowi Generalnemu KOWR deklaracje, w których wykazują wysokość zobowiązania na rzecz danego funduszu promocji, z wyszczególnieniem odrębnie kwoty naliczonej i kwoty pobranej, za okresy kwartalne, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale oraz bez wezwania Dyrektora Generalnego KOWR obliczają kwotę należną z tytułu naliczenia wpłaty na rzecz danego funduszu promocji za okresy kwartalne i przekazują tę kwotę w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym kwartale. Deklaracje wpłaty na fundusze promocji produktów-rolno spożywczych są składane na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Opracowanie na podstawie:
https://www.gov.pl/web/kowr/fundusze-promocji
Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych Dz.U. z 2009 r. Nr 97, poz. 799
https://cdr.gov.pl/aktualnosci-instytucje/3803-administrowanie-funduszami-promocji-produktow-rolno-spozywczych
Aleksandra Erdmańska
Gł. specjalista ds. podatków
KPODR Minikowo